پس از پیروزی چشمگیر در انتخابات اپوزیسیون تایلند چه چیزی در پیش است؟


بانکوک (AP) – اپوزیسیون تایلند اکثریت خیره کننده 500 کرسی در معرض خطر را در رقابت برای مجلس نمایندگان به دست آورد و ضربه بزرگی به احزاب تشکیلات و ژنرال سابق که از زمان به دست گرفتن قدرت در این کشور آسیای جنوب شرقی رهبری می کرد وارد کرد. ضربه 2014

نتایج انتخابات عمومی روز یکشنبه رد شدید محافظه کاران کشور است و منعکس کننده ناامیدی به ویژه رای دهندگان جوان است که می خواهند نفوذ ارتش در سیاست را محدود کنند و سلطنت را اصلاح کنند.

اما شکل دقیق دولت جدید کمتر مشخص است زیرا مذاکرات ائتلاف پس از انتخابات و مذاکرات پشت پرده در کانون توجه قرار گرفته است.

نتایج

تقریباً با شمارش تمام آرا روز دوشنبه، حزب حرکت به جلو به عنوان برنده بزرگ ظاهر شد. این حزب با به دست آوردن بیش از 24 درصد از آرای مردم برای 400 کرسی حوزه انتخابیه، و بیش از 36 درصد از 100 کرسی تخصیص یافته توسط نمایندگان نسبی، 151 کرسی در مجلس پایین را به دست آورد.

در رده دوم، حزب اصلی اپوزیسیون Pheu Thai است که مجموع کرسی‌های آن 141 پیش‌بینی شده است.

حزب پرایوت چان اوچا، نخست وزیر فعلی، ژنرال سابق ارتش که در کودتای 2014 به قدرت رسید، با مجموع 36 کرسی، رتبه پنجم را در حوزه انتخابیه و سومین را در اولویت های حزبی به خود اختصاص داد.

مشارکت رای دهندگان حدود 75 درصد از 52 میلیون رای دهنده ثبت نام شده بود.

بعدش چی؟

اینکه چه کسی نخست وزیر بعدی می شود به رای تعیین شده برای ماه ژوئیه بستگی دارد که شامل همه قانونگذاران مجلس نمایندگان به علاوه 250 کرسی سنا منصوب شده توسط ارتش است که اعضای آن با سیاست های محافظه کارانه این نهاد مشترک هستند. برنده باید حداقل 376 کرسی از مجموع 750 کرسی خود را بدست آورد.

احزاب مخالف این روند را غیردموکراتیک خوانده اند. این میراث کودتای 2014 و قانون اساسی جدیدی است که پس از آن پیش‌نویس شد و قرار بود تضمین کند که ارتش و بوروکراسی دولتی، حامیان اصلی نظم سلطنتی، همچنان به قدرت خود ادامه می‌دهند.

تحلیلگران خاطرنشان کرده‌اند که پیش از اینکه کمیسیون انتخابات حتی نتایج را معتبر اعلام کند، هنوز چیزهای زیادی ممکن است اتفاق بیفتد، روندی که می‌تواند تا ۷۵ روز طول بکشد و تقریباً به طور قطع چالش‌های قانونی را نیز در بر خواهد داشت.

در گذشته، کمیسیون و دادگاه ها از اختیارات خود برای رد صلاحیت احزاب مخالف استفاده کرده اند.

اپوزیسیون چه می خواهد؟

پیتا لیمجارونرات، رهبر Move Forward در توییتی اعلام کرد که به عنوان سی امین نخست وزیر کشور آماده ایجاد تغییر است.

چه با من موافق باشید و چه مخالف، من نخست وزیر شما خواهم بود. به من رای داده باشید یا نه، در خدمت شما هستم.

اگرچه او با برنامه مترقی خود به رای دهندگان جوان تر انرژی داد، اما تاجر 42 ساله محافظه کاران را با درخواست برای اصلاح نظام سلطنتی، نهادی که به طور سنتی مقدس تلقی می شد، نگران کرده است.

در سال 2019، دادگاه قانون اساسی همکار او را به اتهام نقض قانون انتخابات از پارلمان اخراج کرد و حزب آینده رو به جلو را منحل کرد، که سپس نام و رهبری خود را تغییر داد و به حرکت رو به جلو تبدیل شد.

این سازمان از اصلاح قانون سختگیرانه ای که بدنام کردن نظام سلطنتی را مجازات می کند، حمایت می کرد، که به گفته منتقدان از آن به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان سیاسی و زندانی کردن فعالان دانشجویی طرفدار دموکراسی استفاده شده است.

اعتراضات به رهبری دانشجویان که از سال 2020 شروع شد، آشکارا از سلطنت، که قبلاً یک موضوع تابو بود، انتقاد کرد و منجر به پیگرد شدید تحت قانون شد. آنها همچنین از انحلال حزب پیشرو آینده، که به اعتقاد آنها استفاده ناعادلانه از قدرت دولتی بود، ناامید شدند.

سایه تاکسین

Pheu Thai توسط Paetongtarn Shinawatra، دختر 36 ساله تاکسین شیناواترا، نخست وزیر میلیاردر سابق که در سال 2006 در یک کودتا سرنگون شد، رهبری می شود.

جنگ قدرت بین حامیان تاکسین، که بسیاری از آنها فقیر روستایی هستند و از سیاست‌های پوپولیستی او سود می‌بردند، و مخالفان محافظه‌کار او، تقریباً دو دهه است – گاهی در خیابان، گاهی پای صندوق‌های رأی – در جریان بوده است.

در کودتای 2014، پرایوت دولت یینگلاک شیناواترا – عمه پائونگ تارن، خواهر تاکسین – را به عنوان نخست وزیر سرنگون کرد. و فیو تای در رای گیری سال 2019 در صدر میدان قرار گرفت، اما زمانی که حزب پالانگ پراچارات تحت حمایت ارتش شرکای خود را برای تشکیل یک دولت ائتلافی پیدا کرد، از قدرت محروم شد.

تاکسین، 73 ساله، قبل از رای گیری روز یکشنبه گفت که می خواهد از تبعید خود به تایلند بازگردد، حتی اگر این به معنای مواجهه با عدالت باشد، از جمله چندین محکومیت به اتهاماتی از جمله سوء استفاده از قدرت و فساد.

___

هرانسکی از زاگرب، کرواسی گزارش داد.

___

اطلاعات بیشتری از پوشش آسیا و اقیانوسیه AP را در https://apnews.com/hub/asia-pacific بیابید

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید