حامیان دولت پاکستان در اعتراض به آزادی نخست‌وزیر سابق عمران خان تحصن کردند


اسلام‌آباد (AP) – کاروان‌های اتوبوس و وسایل نقلیه مملو از حامیان حامی دولت پاکستان در اعتراض به آزادی عمران خان، نخست‌وزیر سابق، روز دوشنبه در جاده اصلی منتهی به پایتخت این کشور هجوم آورده‌اند.

هزاران نفر برای تحصن نادری علیه تصمیم وی مبنی بر دادن “مهلت ناروا” به خان، رهبر کنونی اپوزیسیون، پس از دستگیری وی در یک پرونده اختلاس، راهی دادگاه عالی می شوند. خان 70 ساله به قید وثیقه آزاد شد و تا اواخر این ماه از بازداشت محافظت شد.

فراخوان اعتراض نشانه تشدید تنش ها بین قوه قضائیه و دولت نخست وزیر شهباز شریف است که پس از برکناری خان در رای عدم اعتماد در پارلمان در آوریل 2022 جایگزین خان شد.

جنبش دموکراتیک پاکستان، ائتلافی متشکل از 13 حزب سیاسی وابسته به حزب مسلم لیگ پاکستان، خواستار تحصن شده بود. حزب سیاسی اسلامگرای رادیکال جمعیت علما اسلام این فراخوان اعتراضی را رهبری می کند.

همچنین به عنوان بخشی از این ائتلاف، حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری – پسر بی نظیر بوتو نخست وزیر ترور شده – نیز به تظاهرات می پیوندد.

انتظار می رود این تحصن علیرغم ممنوعیت تجمعات و تجمعات عمومی که دولت در پی بحران اعمال کرد، برگزار شود.

فضل الرحمن، رئیس ائتلاف دموکراتیک پاکستان گفت: «تظاهرات مسالمت آمیز ما علیه قاضی (عمر عطابندیال) به دلیل تسهیل آزادی عمران خان است. همانطور که او صحبت می کرد، بیش از 3000 هوادار در نزدیکی ساختمان بزرگ دادگاه تجمع کرده بودند.

خواجه محمد آصف وزیر دفاع روز دوشنبه در بیانیه ای تلویزیونی، دادگاه عالی را به همراهی با خان متهم کرد. او به دادگاه پیشنهاد می کند که «رفتار رئیس دادگستری را بررسی کند» و علیه او اقدام قانونی کند.

خان از خانه خود در شهر شرقی لاهور، جایی که پس از آزادی به آنجا بازگشت، دوشنبه در توییتی مدعی شد که تحصن برای برکناری رئیس دادگاه عالی سازماندهی شده است.

خان سه‌شنبه گذشته از دادگاهی در اسلام‌آباد دستگیر و توسط ماموران اداره ملی حساب‌رسی به اتهام پذیرش میلیون‌ها دلار اموال در ازای ارائه منافع به یک سرمایه‌دار املاک و مستغلات، به‌طور چشمگیری دستگیر شد.

دستگیری خان موجی از اعتراضات خشونت آمیز را در سراسر پاکستان به راه انداخت. حامیان خان و حزب تحریق انصاف پاکستان او با پلیس درگیر شدند، بسیاری از خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و ساختمان های دولتی و حتی تأسیسات نظامی از جمله اقامتگاه یک فرمانده ارشد ارتش منطقه ای در شهر شرقی لاهور را به آتش کشیدند.

یک سال پس از برکناری، خان، ستاره سابق کریکت که تبدیل به سیاستمدار اسلام‌گرا شد، همچنان در پاکستان محبوبیت زیادی دارد. خان شریف، ارتش کشور و واشنگتن را مسئول برکناری خود از قدرت می‌داند و می‌گوید که این بخشی از توطئه برای بدنام کردن او بوده است. هر سه این اتهام را رد کرده اند.

اواخر دوشنبه، خان به همراه همسرش بوشرا بی‌بی در دادگاهی در لاهور حاضر می‌شود تا در پرونده‌های تروریسمی که به دلیل خشونت‌های هفته گذشته توسط حامیانش علیه او تشکیل شده بود، وثیقه و محافظت از دستگیری بگیرد. بی‌بی همچنین با دستگیری احتمالی در پرونده مربوط به مالک ریاض، سرمایه‌دار تجاری، مواجه است، زیرا هم او و هم خان در کسب املاک و مستغلات از نجیب زاده در دوره حکومت خان دست داشتند. خان این اتهامات را رد کرده است.

پاکستان با کمبود نقدینگی در بحبوحه مذاکرات متوقف شده با صندوق بین المللی پول برای احیای کمک مالی 2019 برای جلوگیری از نکول پرداخت های دولتی، با آشفتگی سیاسی مواجه است.

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید