با کاهش آرای اردوغان، به نظر می رسد ترکیه به سمت دور دوم رقابت های ریاست جمهوری پیش می رود


آنکارا، ترکیه (AP) – به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز دوشنبه به سمت دور دوم دور دوم می‌رود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری که 20 سال است کشورش را با سیطره محکمی اداره می‌کند و از رقیب اصلی خود پیشی می‌گیرد، اما سقوط کرده است. کمتر از آرای مورد نیاز برای یک پیروزی قطعی.

احمد ینر، رئیس هیئت عالی انتخابات به خبرنگاران گفت: با 99.4 درصد آرای داخلی و 84 درصد شمارش آرای خارج از کشور، اردوغان 49.4 درصد آرا را به خود اختصاص داد و رقیب اصلی او، کمال قلیچداراوغلو، 45 درصد را به دست آورد. سومین نامزد، سیاستمدار ملی گرا، سینان اوگان، 5.2 درصد را به دست آورد.

اردوغان 69 ساله در ساعات اولیه روز دوشنبه به هوادارانش گفت که همچنان می تواند برنده شود. او گفت، با این حال، اگر این رقابت در 28 می به دور دوم برود، به تصمیم کشور احترام خواهد گذاشت.

این رای گیری از نزدیک تحت نظر بود تا ببینیم آیا کشور استراتژیک ناتو – که دارای ساحلی در دریای سیاه در شمال و همسایه ایران، عراق و سوریه از جنوب است – تحت کنترل رئیس جمهور مستبد فزاینده باقی می ماند یا می تواند آغاز شود. در یک مسیر دموکراتیک تر که توسط کیلیچداراوغلو پیش بینی شده بود.

نظرسنجی‌ها در آستانه رای‌گیری روز یکشنبه به کیلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی، برتری جزئی نسبت به اردوغان، که از سال 2003 به‌عنوان نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور ترکیه را اداره می‌کرد، داده بود.

کیلیچداراوغلو برای پیروزی در دور دوم امیدوار بود.

کیلیچداراوغلو، 74 ساله، گفت: «ما قطعاً در دور دوم پیروز خواهیم شد… و دموکراسی را به ارمغان خواهیم آورد.

اوگان نگفته است که اگر انتخابات به دور دوم برود از چه کسی حمایت می کند. اعتقاد بر این است که وی پس از دو دهه تحت رهبری اردوغان از سوی انتخاب کنندگانی که خواهان تغییر بودند، حمایت می‌شد، اما از توانایی ائتلاف شش حزبی به رهبری کیلیچداراوغلو برای حکومت کردن متقاعد نشده بود.

نتایج انتخابات نشان داد که حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان نیز قرار است اکثریت خود را در پارلمان 600 کرسی حفظ کند، اگرچه مجلس پس از رفراندوم برای تغییر سیستم حکومتی کشور به ریاست اجرایی با محدودیت‌های کمی قدرت قانونگذاری خود را از دست داده است. در سال 2017 به تصویب رسید.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ائتلاف حزب حاکم اردوغان حدود 49.3 درصد است، در حالی که ائتلاف ملت به رهبری کیلیچداراوغلو حدود 35.2 درصد و حمایت از یک حزب طرفدار کردها بالای 10 درصد است.

این واقعیت که به نظر می‌رسد اردوغان اکثریت خود را حفظ کرده است، شانس او ​​را برای پیروزی در دور دوم افزایش می‌دهد و رای دهندگان بیشتری احتمالاً از اردوغان حمایت می‌کنند تا از انشعاب پارلمان جلوگیری کنند.

انتخابات امسال در میان پس‌زمینه‌ای از آشفتگی اقتصادی، بحران هزینه‌های زندگی و زلزله فوریه برگزار شد که بیش از 50000 نفر را کشت. کشورهای غربی و سرمایه گذاران خارجی نیز به دلیل رهبری غیرمتعارف اردوغان در اقتصاد و تلاش های اغلب سخت اما موفق برای قرار دادن ترکیه در مرکز مذاکرات بین المللی، منتظر نتیجه هستند.

اردوغان مانند سال‌های گذشته یک کارزار تفرقه‌انگیز را در تلاش برای گسترش حکومت خود به دهه سوم رهبری کرد. او کیلیچداراوغلو را که از حمایت حزب طرفدار کردهای کشور برخوردار شده بود، به عنوان تبانی با “تروریست ها” و حمایت از آنچه که او از حقوق “انحرافی” LGBTQ نامید، به تصویر کشید. او در تلاشی برای جلب نظر رأی دهندگانی که به شدت از تورم آسیب دیده اند، دستمزدها و حقوق بازنشستگی را افزایش داد و قبوض برق و گاز را یارانه داد و در عین حال صنعت دفاعی داخلی و پروژه های زیربنایی ترکیه را به نمایش گذاشت.

قلیچداراوغلو، به نوبه خود، در کمپین تبلیغاتی وعده هایی مبنی بر معکوس کردن سرکوب آزادی بیان و دیگر اشکال عقب نشینی دموکراتیک، و همچنین برای ترمیم اقتصاد آسیب دیده از تورم بالا و کاهش ارزش پول پرداخت.

اردوغان گفت: «اینکه نتایج انتخابات نهایی نشده است، این واقعیت را تغییر نمی دهد که ملت ما را انتخاب کرده است.

بیش از 64 میلیون نفر، از جمله رای دهندگان خارج از کشور، واجد شرایط رای دادن بودند و نزدیک به 89 درصد رای دادند. امسال 100 سال از تاسیس ترکیه به عنوان یک جمهوری – دولتی مدرن و سکولار که بر خاکستر امپراتوری عثمانی متولد شده است.

علیرغم اینکه دولت آزادی بیان و اجتماعات را طی سال‌ها و به‌ویژه پس از کودتای 2016 سرکوب کرده است، مشارکت مردمی در ترکیه به طور سنتی قوی است. اردوغان عامل کودتای نافرجام را پیروان یکی از متحدان سابق، فتح الله گولن، روحانی دانست و سرکوب گسترده ای را علیه کارمندان دولتی به اتهام ارتباط با گولن و سیاستمداران طرفدار کرد آغاز کرد.

اردوغان، همراه با سازمان ملل متحد، به میانجی‌گری توافقی با اوکراین و روسیه کمک کرد که به غلات اوکراینی اجازه داد تا با وجود جنگ روسیه در اوکراین، از بنادر دریای سیاه به بقیه جهان برسد. این توافق که توسط مرکزی مستقر در استانبول اجرا می شود، قرار است چند روز دیگر منقضی شود و ترکیه هفته گذشته میزبان مذاکرات برای زنده نگه داشتن آن بود.

اما اردوغان همچنین تلاش سوئد برای پیوستن به ناتو را متوقف کرده و مدعی است که این کشور نسبت به پیروان روحانی مستقر در ایالات متحده و اعضای گروه‌های طرفدار کردها که ترکیه آن‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند، بسیار مهربان بوده است.

منتقدان معتقدند سبک سنگین رئیس جمهور عامل یک بحران دردناک هزینه های زندگی است. آخرین آمار رسمی، تورم را در حدود 44 درصد نشان می‌دهد که از بالای 86 درصد کاهش یافته است. قیمت سبزیجات تبدیل به یک موضوع تبلیغاتی برای مخالفان شد که از پیاز به عنوان نماد استفاده می کردند.

برخلاف تفکرات اقتصادی جریان اصلی، اردوغان ادعا می کند که نرخ های بهره بالا باعث افزایش تورم می شود و بانک مرکزی جمهوری ترکیه را تحت فشار قرار داد تا چندین بار نرخ اصلی خود را کاهش دهد.

دولت اردوغان همچنین به دلیل واکنش تاخیری و کوتاه مدت خود به زلزله ۷.۸ ریشتری که ۱۱ استان جنوبی را ویران کرد، با انتقاد مواجه شد. تصور می‌شود که اجرای سهل‌انگیز قوانین ساختمانی تلفات و بدبختی را تشدید کرده است.

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید