عکس‌های رهبر بلاروس پس از روزها غیبت منتشر شد که شایعات مربوط به سلامتی را برانگیخت


تالین، استونی (AP) – نزدیک به یک هفته است که محل اختفای الکساندر لوکاشنکو، رهبر مستبد بلاروس در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این مرد 68 ساله آخرین بار در رژه روز پیروزی 9 مه در میدان سرخ مسکو در ملاء عام دیده شد، در حالی که رنگ پریده و پف کرده به نظر می رسید و از صبحانه جشن در کرملین صرف نظر کرد تا به خانه پرواز کند. بعداً در همان روز، او در مراسمی مشابه در پایتخت خود مینسک برای جشن پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم ظاهر شد، اما سپس برای روزها از دیگر برنامه‌های برنامه‌ریزی شده خودداری کرد و به گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های اجتماعی درباره سلامتی‌اش دامن زد.

روز دوشنبه، خبرگزاری دولتی بلتا گزارش داد که لوکاشنکو یک تاسیسات نیروی هوایی را بازرسی کرد و عکسی در وب سایت ریاست جمهوری منتشر شد که نشان می دهد او سفت و سخت در کت نظامی ایستاده و از یک افسر سلام می کند.

هدف از عکس واضح بود — برای از بین بردن شایعات و گزارش ها مبنی بر اینکه لوکاشنکو به شدت بیمار است — اگرچه یک باند روی دست چپ او پیچیده شده بود. در 9 می در میدان سرخ، دست راست او را باندپیچی کردند.

مردی که نزدیک به سه دهه با مشت آهنین بر بلاروس حکومت کرده است، از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده است و به کرملین اجازه می دهد تا از کشورش به عنوان صحنه ای برای جنگ خود در اوکراین همسایه استفاده کند، اگرچه او از انجام این کار خودداری کرده است. سربازانش وارد درگیری شدند.

لوکاشنکو تنها رهبر خارجی است که از زمان آغاز تهاجم در فوریه 2022 به طور منظم با پوتین ملاقات کرده و 14 بار ملاقات کرده است.

آخرین گردهمایی آنها 9 مه بود، زمانی که لوکاشنکو در رژه مسکو شرکت کرد. او در نزدیکی پوتین در میان کهنه سربازان مسن مدال دار و همچنین دیگر رهبران کشورهای همسایه در تلاش کرملین برای نشان دادن اینکه روسیه در بحبوحه جنگ در اوکراین کاملا منزوی نشده است، نشست.

با این حال، در عکس ها و ویدئوها، لوکاشنکو خسته به نظر می رسید. پس از رژه، او در یک پیاده روی کوتاه توسط رهبران حدود 300 متر (یاردی) از میدان سرخ تا مقبره سرباز گمنام غایب بود و در آنجا گل گذاشتند. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که لوکاشنکو سوار بر گاری برقی به سمت یادبود رفت.

او سپس از صبحانه ای که پوتین میزبانی می کرد صرف نظر کرد و برای مراسم روز پیروزی در مینسک به خانه رفت، اگرچه برای اولین بار پس از سال ها نتوانست سخنرانی کند و آن را به وزیر دفاع خود سپرد.

از آن زمان، او یک جلسه دولت در مورد فساد را لغو کرده است و پس از آن، برای اولین بار در سال‌ها، در یک تعطیلات مهم دولتی – جشن روز پرچم در یکشنبه – نمایش داده نشد. رومن گولوچنکو، نخست وزیر، از طرف او سخنرانی کرد.

سپس گزارش خبری دولتی دوشنبه در مورد حضور وی در پست فرماندهی مرکزی نیروی هوایی بلاروس منتشر شد، اگرچه هیچ توضیحی در مورد غیبت های اخیر یا گزارشی در مورد وضعیت سلامتی وی ارائه نشد. عکسی از بلتا او را نشان می‌دهد که بی‌حال پشت میز پست فرماندهی نشسته است.

مقامات دولتی درباره غیبت غیرمعمول لوکاشنکو، که معمولاً تقریباً هر روز در رویدادها و جلسات حاضر می شود و سخنرانی های طولانی و پر زرق و برق می کند، اظهار نظری نکرده اند. رهبر با سینه بشکه اغلب در حال بازی هاکی روی یخ یا کار در باغ سبزی خود نشان داده می شود.

پاول لاتوشکا، یک مقام سابق دولتی که به فعال مخالف تبدیل شده است، به نقل از منابع دولتی ناشناس گفته است که لوکاشنکو از یک عفونت ویروسی همراه با عارضه میوکاردیت – التهاب عضله قلب – رنج می برد.

در گزارش دیگری از سوی خبرگزاری مستقل بلاروسی یورورادیو آمده است که لوکاشنکو به یک کلینیک نخبگان در مینسک منتقل شده است، بدون اینکه جزئیاتی در مورد وضعیت او وجود داشته باشد.

هیچ یک از این گزارش ها به طور مستقل قابل تأیید نیستند.

کنستانتین زاتولین، قانونگذار روس روز یکشنبه به رسانه های روسی گفت که لوکاشنکو “به سادگی بیمار شده است.”

هیچ چیز فراطبیعی در آنجا وجود ندارد، کووید-19 نیست. به نقل از خبرگزاری ها، زاتولین گفت که این مرد به سادگی بیمار شده است. وی گفت: «علیرغم اینکه این مرد بیمار شد، او وظیفه خود را در نظر گرفت که به مسکو بیاید (در 9 مه) و همان شب در مینسک رویدادهایی برگزار می کرد. او احتمالاً به استراحت نیاز دارد و تمام.» زاتولین گفت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامتی لوکاشنکو قبل از اعزام آژانس خبری بلتا، از خبرنگاران خواست که “روی گزارش های رسمی تمرکز کنند.”

هیچ گزارش رسمی از مینسک وجود ندارد. پسکوف گفت و ما معتقدیم که تمرکز بر اطلاعات رسمی بسیار مهم است.

لوکاشنکو، مدیر سابق مزارع جمعی، از سال 1994 رهبری بلاروس را بر عهده داشته و با سرکوب های وحشیانه، هرگونه مخالفت را خفه می کند. اقتصاد به سبک شوروی این کشور برای دهه‌ها به شدت به انرژی ارزان روسیه و وام‌هایی که مسکو سخاوتمندانه چندین بار اعطا کرده است، متکی بوده است.

در آگوست 2020، پس از اینکه او برای ششمین دوره متوالی در انتخاباتی که به طور گسترده تقلب شده بود، به دست آورد، ماه‌ها اعتراضات بی‌سابقه‌ای در کشور رخ داد. دولت با سرکوب خشونت آمیز پاسخ داد و بیش از 35000 نفر را دستگیر کرد و هزاران نفر در حین بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. تعداد زیادی از سازمان‌های رسانه‌ای مستقل و گروه‌های حقوق بشر تعطیل شده‌اند، فعالان از کشور فرار کردند و دولت لوکاشنکو با تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا و اتحادیه اروپا ضربه خورد.

پوتین از لوکاشنکو در سرکوب تظاهرات حمایت کرد و در مقابل، رهبر بلاروس از حمله مسکو به اوکراین حمایت کرد.

چهره‌های مخالف و تحلیلگران هشدار می‌دهند که بیماری جدی لوکاشنکو می‌تواند بلاروس را بی‌ثبات کند.

سویاتلانا سیخانوسکایا، رهبر مخالفان تبعیدی، هشدار داد که «در کشورهایی که دیکتاتوری حاکم است، با ناپدید شدن یک رهبر، کل سیستم شروع به فروپاشی می‌کند».

سیخانوسکایا در اظهارات کتبی روز دوشنبه خود به آسوشیتدپرس گفت: «شایعات مختلف زیادی در مورد سلامت دیکتاتور لوکاشنکو وجود دارد، و برای ما این تنها یک چیز است – ما باید برای هر سناریویی به خوبی آماده باشیم.

والری کاربالویچ، تحلیلگر سیاسی مستقل گفت: «پنهان کردن اطلاعات در مورد سلامت رهبر، اوضاع را آرام نمی کند. درعوض، انبوهی از شایعات و تشخیص‌ها – از مسمومیت گرفته تا سرطان را آغاز می‌کند.»

کربلاویچ گفت: «لوکاشنکو در حال پیر شدن و مریض شدن است و برای یک رژیم شخصی‌گرا، عاملی جدی برای بی‌ثبات کردن کل سیستم است که شروع به لرزیدن و فروپاشی می‌کند.»

به گفتگو بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید