کاخ سفید: روسیه به دنبال خرید پهپادهای تهاجمی بیشتری از ایران پس از اتمام ذخایر است


واشنگتن (AP) – کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد روسیه پس از استفاده از اکثر 400 هواپیمای بدون سرنشینی که قبلا از تهران خریداری کرده بود، به دنبال خرید پهپادهای پیشرفته تهاجمی از ایران برای استفاده در جنگ خود علیه اوکراین است.

دولت بایدن سال گذشته تصاویر ماهواره‌ای و یافته‌های اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران صدها پهپاد تهاجمی را به روسیه فروخته است. و برای ماه‌ها، مقامات گفته‌اند که ایالات متحده بر این باور است که ایران در حال بررسی فروش صدها موشک بالستیک به روسیه است، اما واشنگتن شواهدی در مورد توافق نداشت.

ایران همچنین به ارائه پهپادهای تهاجمی یک طرفه (هواپیماهای بدون سرنشین) به روسیه ادامه می دهد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: از اوت، ایران بیش از 400 پهپاد از نوع شاهد را به روسیه ارائه کرده است.

روسیه بیشتر این پهپادها را برای هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی اوکراین در داخل اوکراین استفاده کرده است. کربی به خبرنگاران گفت: ایران با ارائه این پهپادها به روسیه مستقیماً جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین را امکان پذیر کرده است.

آخرین افشاگری بخشی از چکه های مستمر یافته های اطلاعاتی دولت برای تشریح جزئیات آنچه مقامات آمریکایی می گویند تعمیق همکاری دفاعی بین روسیه و ایران است. اتهامات ایالات متحده بخشی از یک تلاش گسترده تر برای حذف طبقه بندی و عمومی کردن یافته های اطلاعاتی مربوط به پیگرد قانونی مسکو در مورد جنگ نزدیک به 15 ماهه خود در اوکراین به امید افزایش انزوای جهانی روسیه است.

دولت می گوید اتکای کرملین به ایران و همچنین کره شمالی -کشورهایی که به دلیل برنامه های هسته ای و سوابق حقوق بشری خود عمدتاً در صحنه بین المللی منزوی شده اند- نشان دهنده ناامیدی است. این در مواجهه با مقاومت اوکراین و موفقیت ائتلاف جهانی در برهم زدن زنجیره تامین نظامی روسیه و انکار جایگزینی برای سلاح های از دست رفته در میدان جنگ است. کاخ سفید می گوید روسیه برای توپخانه به کره شمالی روی آورده است.

ایران گفته است که قبل از شروع جنگ هواپیماهای بدون سرنشین در اختیار روسیه قرار داده است، اما از آن زمان به بعد نه. کره شمالی ارسال توپخانه به روسیه را رد کرده است.

کاخ سفید ماه‌ها گفته بود که نشانه‌های نگران‌کننده‌ای دیده است مبنی بر اینکه همکاری نظامی بین مسکو و تهران می‌تواند در هر دو طرف جریان داشته باشد.

به گفته کاخ سفید، ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی اضافی از روسیه از جمله هلیکوپترهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی YAK-130 است. و ایران ماه گذشته اعلام کرد که قرارداد خرید جنگنده های سوخو-35 از روسیه را نهایی کرده است.

کاخ سفید همچنین قبلا گفته بود که روسیه و ایران در حال بررسی راه اندازی خط مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین در روسیه برای درگیری اوکراین هستند.

کربی گفت: در مجموع، ایران به دنبال تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار از روسیه است.

اتهامات جدید در حالی مطرح می شود که بایدن اواخر این هفته برای شرکت در اجلاس گروه هفت به هیروشیما ژاپن می رود، جایی که انتظار می رود رئیس جمهور آمریکا با رهبران برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان تماس بگیرد تا کنترل صادرات و تحریم های مسکو را تشدید کنند. .

به گفتگو بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید