سفیر چین در اوکراین به اروپا سفر می کند


پکن (AP) – یک فرستاده چین روز دوشنبه برای بازدید از اوکراین و روسیه آماده می شد، اما به نظر می رسید شانس کمی برای دستیابی به موفقیت برای پایان دادن به تهاجم 15 ماهه وجود داشته باشد.

دولت شی جین پینگ، رهبر چین می گوید که بی طرف است و می خواهد نقش میانجی را ایفا کند، اما از مسکو حمایت سیاسی کرده است. پکن یک طرح پیشنهادی صلح را در فوریه منتشر کرد، اما این طرح تا حد زیادی توسط متحدان اوکراین رد شد و اصرار داشتند که نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باید عقب‌نشینی کنند.

به گفته وزارت خارجه لی هوی، سفیر سابق در مسکو، همچنین از لهستان، فرانسه و آلمان دیدن خواهد کرد. جزئیات برنامه دیگری را ارائه نکرد.

تحلیلگران سیاسی امید چندانی به توافق صلح ندارند زیرا نه اوکراین و نه روسیه آماده توقف جنگ نیستند. آنها می گویند به نظر می رسد چین با فرستادن یک نماینده، سعی دارد انتقاد از دوستی خود با پوتین را خنثی کند و متحدان اروپایی را از واشنگتن جدا کند.

شی در ماه آوریل با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تلفنی صحبت کرد و زمینه را برای فشارهای دیپلماتیک فراهم کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه گفت، این سفر “تعهد چین به ترویج صلح و مذاکرات را بیان می کند.” وانگ گفت چین مایل است از تشدید وضعیت جلوگیری کند.

پکن قبلاً از دخالت در درگیری‌های بین سایر کشورها اجتناب می‌کرد، اما به نظر می‌رسد پس از ترتیب دادن مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در ماه مارس که منجر به احیای روابط دیپلماتیک پس از وقفه هفت ساله شد، خود را به عنوان یک نیروی دیپلماتیک جهانی مطرح می‌کند.

چین روابط دوستانه با مسکو و همچنین اهرم اقتصادی به عنوان بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه پس از قطع اکثر خریدهای آمریکا و متحدانش دارد.

دولت شی، مسکو را به عنوان یک شریک دیپلماتیک در مخالفت با سلطه ایالات متحده بر امور جهانی می بیند. پکن از انتقاد از تهاجم فوریه 2022 خودداری کرده و از موقعیت خود به عنوان یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل برای منحرف کردن حملات دیپلماتیک به روسیه استفاده کرده است.

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید