زلنسکی در یک سفر اروپایی به دنبال کمک نظامی از بریتانیا دیدن می کند


لندن (AP) – رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی روز دوشنبه در حالی از بریتانیا دیدن کرد که متحد سرسخت اوکراین آماده ارائه کمک های نظامی بیشتر در تلاش برای تغییر مسیر جنگ است.

دولت انگلیس بامداد دوشنبه ورود زلنسکی را تایید کرد و گفت که او با نخست وزیر ریشی سوناک دیدار خواهد کرد.

این چهارمین کشور اروپایی است که زلنسکی در چند روز گذشته از آن بازدید کرده است. وی پس از سفرهای خود به آلمان و ایتالیا، عصر یکشنبه برای دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به پاریس رفت و با رهبران این کشورها و پاپ فرانسیس دیدار کرد.

در پیامی که دوشنبه در کانال رسمی تلگرام زلنسکی منتشر شد، آمده است: «امروز – لندن. بریتانیا در زمینه گسترش توانایی های ما در زمین و هوا پیشتاز است. این همکاری امروز نیز ادامه خواهد داشت. من دوستم ریشی را ملاقات خواهم کرد. ما مذاکرات اساسی را رو در رو و هیئتی انجام خواهیم داد.»

دفتر سوناک تایید کرد که این دو رهبر در چکرز ملاقات خواهند کرد. عقب نشینی کشور نخست وزیر در خارج از لندن. این دومین سفر زلنسکی به بریتانیا از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 است.

بریتانیا با ارسال موشک های کوتاه برد کیف و تانک های چلنجر و آموزش 15000 سرباز اوکراینی در خاک بریتانیا، به یکی از متحدان نظامی اصلی اوکراین تبدیل شده است. هفته گذشته بریتانیا اعلام کرد که موشک‌های کروز Storm Shadow را به اوکراین ارسال کرده است که برد آنها بیش از 250 کیلومتر (150 مایل) است که اولین محموله شناخته شده تسلیحاتی است که کیف مدت‌هاست از متحدانش می‌خواهد.

دفتر سوناک گفت که بریتانیا روز دوشنبه تایید خواهد کرد که صدها موشک دفاع هوایی دیگر و همچنین “پهپادهای تهاجمی دوربرد” با برد بیش از 200 کیلومتر (120 مایل) به اوکراین داده است.

سوناک گفت: «این یک لحظه حیاتی در مقاومت اوکراین در برابر جنگ تهاجمی وحشتناکی است که آن‌ها انتخاب یا تحریک نکرده‌اند». آنها به حمایت مستمر جامعه بین المللی برای دفاع در برابر رگبار حملات بی امان و بی رویه نیاز دارند که بیش از یک سال است که واقعیت روزمره آنها بوده است.

ما نباید آنها را ناامید کنیم.»

روسیه در آخر هفته حملات خود را در سراسر اوکراین با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک افزایش داد. اداره نظامی این منطقه در بیانیه ای در کانال تلگرامی رسمی خود اعلام کرد روز یکشنبه، روسیه دو منطقه در منطقه مرزی شمالی سومی را گلوله باران کرد. به گفته این سازمان، 109 انفجار ثبت شده است.

زلنسکی در تعطیلات آخر هفته پایتخت‌های اروپا را برای کمک‌های بیشتر در حالی که اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف شده توسط روسیه آماده می‌شود، آماده می‌کند.

زلنسکی و مکرون حدود سه ساعت در کاخ الیزه ریاست جمهوری فرانسه با یکدیگر ملاقات کردند – این دیدار تا اندکی قبل از ورود رهبر اوکراین به پاریس مخفی مانده بود.

دفتر مکرون اعلام کرد که فرانسه ده‌ها تانک سبک و خودروی زرهی را «در هفته‌های آینده» بدون ارائه تعداد مشخصی عرضه خواهد کرد. همچنین قول داده شد که سیستم های دفاع هوایی بیشتری داشته باشد، اما باز هم جزییات آن علنی نشد.

دفتر مکرون اعلام کرد که اوکراینی‌های بیشتری نیز آماده نبرد خواهند شد و فرانسه قصد دارد در سال جاری حدود 2000 سرباز اوکراینی را در فرانسه و نزدیک به 4000 سرباز دیگر را در لهستان به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر اروپا آموزش دهد.

فرانسه مجموعه‌ای از تسلیحات از جمله سیستم‌های دفاع هوایی، تانک‌های سبک، هویتزر و سایر تسلیحات و تجهیزات و سوخت را در اختیار اوکراین قرار داده است.

فرانسه یک هواپیما را برای گرفتن زلنسکی به آلمان اعزام کرده بود، جایی که او اوایل یکشنبه با اولاف شولز صدراعظم دیدار کرد و در مورد طرح ضدحمله کشورش بحث کرد.

این اولین سفر وی به برلین از زمان آغاز تهاجم بود و یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت آلمان بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را به ارزش بیش از 2.7 میلیارد یورو (3 میلیارد دلار) شامل تانک، سیستم های ضد هوایی و مهمات اعلام کرد. .

آلمان پس از تردید اولیه در ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین، به یکی از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات به اوکراین تبدیل شده است، از جمله تانک های نبرد لئوپارد 1 و 2 و سیستم پیشرفته دفاع هوایی IRIS-T SLM. برای موفقیت اوکراین در حمله متقابل برنامه ریزی شده، سخت افزار مدرن غربی بسیار مهم تلقی می شود.

در شهر آخن در غرب آلمان، زلنسکی جایزه معتبر بین المللی شارلمانی را نیز دریافت کرد که به او و مردم اوکراین اعطا شد.

در روز شنبه. او با فرانسیس و نخست وزیر ایتالیا جورجیا ملونی در رم ملاقات کرد.

زلنسکی در سفر اروپایی گفت که هدف او آزادسازی مناطق تحت اشغال روسیه در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی اوکراین است و نه حمله به خاک روسیه.

واشنگتن پست به اسنادی که قبلاً فاش نشده از مجموعه افشاگری های اطلاعاتی ایالات متحده اشاره کرد که نشان می دهد زلنسکی تلاش برای تصرف مناطق مناسب در روسیه برای استفاده احتمالی به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ آغاز شده توسط مسکو در فوریه 2022 را در نظر گرفته است. در تضاد با دولت های غربی که اصرار دارند سلاح هایی که ارائه می کنند نباید برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده شود.

زلنسکی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: ما به خاک روسیه حمله نمی کنیم، ما سرزمین قانونی خود را آزاد می کنیم.

به گفته یک مترجم رسمی، او گفت: «ما نه زمان داریم و نه قدرت (برای حمله به روسیه)». ما همچنین سلاحی نداریم که بتوانیم با آن این کار را انجام دهیم.»

زلنسکی گفت: «ما در حال آماده‌سازی یک ضدحمله برای مناطق اشغال‌شده غیرقانونی بر اساس مرزهای قانونی تعریف‌شده در قانون اساسی خود هستیم که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند».

از جمله مناطقی که هنوز در اشغال روسیه است، شبه جزیره کریمه و بخش هایی از شرق اوکراین با جمعیتی عمدتا روسی زبان است.

___

Lawless از لندن گزارش داد.

___

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید