این حمله باعث ایجاد شک و تردید در مورد پروتکل های امنیتی معاون آرژانتین می شود


بوئنوس آیرس، آرژانتین (AP) – در دو هفته گذشته، هر روز روال یکسان بود: کریستینا فرناندز، معاون رئیس جمهور قدرتمند آرژانتین با جمعیتی از هواداران تب و تاب مواجه شد که می خواستند رهبر خود را لمس کنند. و هر روز موظف بود و به آنها نزدیک می شد.

اما روز پنج‌شنبه، زمانی که مردی در دریای حامیان، یک تفنگ دستی را از صورت معاون رئیس‌جمهور گرفت و با یک کلیک مشخص، ماشه را فشار داد، فشار معمول گوشت چرخشی شوم پیدا کرد.

اسلحه نیمه اتوماتیک کالیبر 38 مملو از مشهود بود و مظنون دستگیر شد. اکنون این سوء قصد آشکار سؤالاتی را ایجاد می کند که آیا تأثیرگذارترین زن در سیاست آرژانتین در دو دهه گذشته باید رابطه خود را با بسیاری از پیروان وفادار خود که دائماً به دنبال دست دادن یا امضا هستند تغییر دهد.

سیلوانا ونگاس، زنی 43 ساله که شاهد این رویداد بود، گفت: “کریستینا در گوشه ای قرار گرفت.” “او طعمه آسانی بود، بسیار آسان.”

چند دقیقه بعد، فرناندز به امضا و دست زدن ادامه داد. اطلاعات امنیتی او مرد مسلح را دستگیر کرد اما او را از منطقه خارج نکرد.

رسانه‌های آرژانتینی گزارش داده‌اند که فرناندز به قاضی تحقیق گفته است که تا زمانی که به داخل آپارتمانش نرسیده است، بی‌اطلاع است که اسلحه به سمت او نشانه رفته است. او همچنین این حدس و گمان را تأیید کرد که وقتی به اردک ظاهر شد، در واقع برای برداشتن کتابی که روی زمین افتاده بود خمیده بود.

خورخه ویدال، کارشناس امنیت عمومی که برای دولت شهر بوئنوس آیرس کار می کرد، گفت که واکنش امنیتی به این حادثه “به دور از یک عملکرد حرفه ای” بود.

او گفت، در حالی که تیم‌های امنیتی باید همان کاری را انجام دهند که محافظان آن‌ها به آنها گفته می‌شود، “سیاستمداران باید درک کنند که تمام دست‌هایی که برای لمس یا سلام کردن آنها دراز می‌شوند، برای نوازش یا تکان دادن نیستند.”

هیچ سیاستمداری در آرژانتین به اندازه فرناندز 69 ساله که مورد احترام برخی به دلیل سیاست های رفاه اجتماعی چپ است و دیگران او را فاسد و تشنه قدرت می دانند، در آرژانتین شور و اشتیاق بیدار نمی کند و او مدت ها است که قدرت سیاسی را از نزدیکی خود به جمعیت به دست آورده است. به او احترام بگذار

حامیان او را با اوا پرون، همسر خوان دومینگو پرون، یک افسر نظامی که در سال 1946 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، مقایسه می کنند. پرون به عنوان بانوی اول از حقوق زنان حمایت می کرد و به عنوان خیرخواه فقرا شناخته می شد. پس از مرگ زودهنگام او در سال 1952، او در اساطیر ملی آرژانتین ثبت شد.

سیل ارادت به فرناندز اخیراً پس از آن تشدید شده است که یک دادستان به دنبال اتهامات فساد مالی در زمانی که از سال 2007 تا 2015 رئیس جمهور بود، او را به مدت 12 سال به زندان بفرستد.

فرناندز و حامیانش می گویند که این پرونده یک اقدام انتقام جویانه سیاسی است و جلوی ساختمان آپارتمان او در محله رکولتا در مرکز شهر بوئنوس آیرس به پناهگاه صدها نفر از پیروانی تبدیل شده است که از اتهامات علیه او خشمگین شده اند.

در حالی که هر روز می رفت و برمی گشت، دستان مردان و زنانی را که فریاد می زدند “کریستینا، دوستت دارم!” او همچنین ده‌ها نسخه از زندگی‌نامه سیاسی خود را با عنوان «Sinceramente» یا اسپانیایی «صادقانه» امضا کرد.

مرد جوانی که پنجشنبه شب در میان جمعیت بود گفت که درست در مقابل فرناندز بود که اسلحه دستی بیرون آمد.

به کریستینا می گویم که دوستش داشتم و او مرا نوازش می کند. من بازویی را می بینم که با تفنگ بیرون آمده است.

تنها حادثه قبلی شنبه گذشته رخ داد، زمانی که تنش بین پیروان فرناندز و پلیس ایجاد شد که به دلیل شکایت همسایه ها به دنبال حذف آنها بودند.

معاون رئیس جمهور از رفتار حامیان خود شکایت کرد و شهردار بوئنوس آیرس هوراسیو رودریگز لارتا را متهم کرد که او را در محاصره نگه داشته است و به زودی امنیت اطراف ساختمان آرام شد.

ما متوجه شدیم که تعداد افسران پلیس کمتر است. من دو نفر از فدرال (پلیس) را دیدم. ونگاس گفت: پر از مردم بود.

خاویر، شاهد جوان، در دادگاه اعلام کرد که او و سایر حامیان مظنون را بازداشت کرده اند، نه پلیس.

او گفت: “من او را می گیرم، و همچنین دیگران را.”

معاون رئیس جمهور پس از این حادثه علناً صحبتی نکرده است. برخی از دوستان و متحدان سیاسی توانسته اند او را ببینند.

سناتور گفت: «کریستینا شوکه شده، شوکه شده است. اسکار پاریلی که از نزدیکان معاون رئیس جمهور است. “خوشبختانه حالش خوب است، زیرا روحیه و خلق و خوی خود را دست نخورده دارد.”

اقدام به تیراندازی آرژانتین را تکان داد، کشوری که سابقه خشونت سیاسی دارد اما از زمان احیای دموکراسی در سال 1983 پس از سال ها دیکتاتوری، حمله مشابهی را ندیده است.

آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور، که با معاون رئیس‌جمهور ارتباطی ندارد، گفته است که این سلاح با پنج گلوله پر شده بود و به دلیلی که هنوز از نظر فنی تأیید نشده است، شلیک نشده است.

مظنون به نام فرناندو آندره ساباگ مونتیل، یک فروشنده خیابانی 35 ساله اهل برزیل است که از سال 1998 در آرژانتین زندگی می کند و سابقه کیفری ندارد. وی به ظن اقدام به قتل دستگیر شد. مقامات هنوز انگیزه احتمالی را روشن نکرده اند و در حال بررسی این موضوع هستند که آیا فرد مسلح به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک توطئه بزرگتر عمل کرده است.

روز بعد از حادثه، هواداران فرناندز در سراسر کشور با شعار «همه با کریستینا» تظاهرات کردند.

میدان مرکزی بوئنوس آیرس مملو از مردم در هر سنی است که دست نوشته‌هایی با پیام‌هایی مانند «همیشه با کریستینا، مردم فراموش نمی‌کنند» و «کریستینا از مردم است و کسی او را لمس نمی‌کند» به صدا در می‌آورند.

در همین حال، در خانه او، ده‌ها مأمور فدرال نگهبانی می‌دادند.

فرناندز بیرون آمد و برای احوالپرسی به گروهی از هواداران نزدیک شد، سپس سوار خودرو شد تا به مقصدی نامعلوم برود.

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.




دیدگاهتان را بنویسید