مالی 3 سرباز عاج را آزاد کرد. 46 نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند


آبیدجان، ساحل عاج (AP) – سه سرباز زن عاج اواخر روز شنبه پس از نزدیک به دو ماه بازداشت در مالی به خانه بازگشتند، در حالی که 46 نفر دیگر در پرونده ای که تنش ها را بین همسایگان غرب آفریقا تشدید کرده است، همچنان در زندان هستند.

رابرت دوسه، وزیر امور خارجه توگو، که کشورش میانجیگری مذاکرات را انجام داده است، گفت که این سه زن “به عنوان یک ژست بشردوستانه” توسط رهبر مالی، سرهنگ آزاد شدند. آسیمی گویتا.

یکی از سربازان، سیتا بامبا، که به همراه آوا باکایوکو و کانگاه بادو آدل بلدو آزاد شدند، گفت: “ما ناراحت هستیم زیرا دوستان ما هنوز آنجا هستند و امیدواریم بتوانیم آنها را خیلی زود بازیابی کنیم.”

سربازان ساحل عاج در ماه ژوئیه به مالی فرستاده شدند تا در Sahelian Aviation Services، یک شرکت خصوصی با قرارداد سازمان ملل کار کنند.

با این حال، دولت مالی گفت که مردم عاج را مزدور می‌داند، زیرا آنها مستقیماً در مأموریت سازمان ملل استخدام نشده‌اند و آنها را به تضعیف امنیت دولتی متهم می‌کند. مقامات مالی گفتند که شرکت هواپیمایی باید “از این پس امنیت خود را به نیروهای دفاعی و امنیتی مالی سپرد.”

در بیانیه ای، سامبا سیسوکو، دادستان مالی، هیچ به روز رسانی درباره 46 شهروند عاج که هنوز در بازداشت هستند، ارائه نکرد، به جز اینکه گفت “تحقیقات در حال انجام است.” وزیر امور خارجه توگو خاطرنشان کرد که بحث درباره باقی بازداشت شدگان ادامه دارد.

بازداشت سربازان ساحل عاج آخرین نشانه تنش بین رهبر مالی و جامعه بین المللی بود. گویتا پس از اینکه دو سال پیش در کودتای قدرت را به دست گرفت و سپس نتوانست به ضرب الاجل بین المللی برای سازماندهی انتخابات دموکراتیک جدید عمل کند، با انزوای فزاینده ای مواجه شده است.

در ماه ژوئن، مقامات مالی گفتند که به هیئت سازمان ملل اجازه بررسی موارد نقض حقوق بشر در مالی، از جمله مرگ بیش از 300 غیرنظامی در اوایل سال جاری را نمی دهند. گروه های حقوق بشر ارتش مالی را به انجام این قتل ها متهم کرده اند.

فرانسه، قدرت استعماری زمانی که به مدت 9 سال در مالی با افراط گرایی اسلامی مبارزه کرده بود، ماه گذشته خروج نیروهای خود از این کشور را تکمیل کرد.

___

احمد از باماکو، مالی گزارش داد. کریستا لارسون، نویسنده آسوشیتدپرس در داکار، سنگال، در این گزارش مشارکت داشت.

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.




دیدگاهتان را بنویسید