اسلواکی تا انتخابات زودهنگام سپتامبر دارای دولت موقت تکنوکرات است


براتیسلاوا، اسلواکی (AP) – رئیس جمهور اسلواکی، زوزانا کاپوتووا، روز دوشنبه با تشکیل یک دولت تکنوکرات سوگند یاد کرد تا کشور را به سمت انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر در بحبوحه بحران سیاسی هدایت کند.

لودویت اودور، معاون سابق بانک مرکزی و اقتصاددان محترم، ریاست کابینه 15 نفره را بر عهده خواهد داشت. دیپلمات حرفه ای میروسلاو ولاچوفسکی وزیر امور خارجه می شود و مارتین اسکلنار، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع، به عنوان وزیر دفاع.

اودور، که از اقلیت مجارستانی اسلواکی است، به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست. هیچ یک از اعضای دولت او در انتخابات آینده شرکت نخواهد کرد.

اودور گفت: “ما معجزه نمی کنیم، اما شما می توانید از ما انتظار داشته باشید که عملکرد مناسب دولت را تضمین کنیم.”

اسلواکی از 15 دسامبر، زمانی که دولت ائتلافی به رهبری نخست وزیر ادوارد هگر، پس از ماه ها بحران سیاسی، رای عدم اعتماد به پارلمان را از دست داد، بدون دولت مناسب بوده است.

کاپوتووا در ابتدا از هگر خواست تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، یک دولت موقت را رهبری کند. با این حال، پس از اینکه چهار نفر از اعضای دولت موقت پست خود را به تدریج ترک کردند، هگر استعفای خود را ارائه کرد و کاپوتووا یک دولت تکنوکرات را انتخاب کرد.

دولت اُدور باید ظرف 30 روز با رای اعتماد پارلمان روبرو شود.

کاپوتووا گفت که در زمان محدود خود، دولت جدید باید بر تثبیت وضعیت فعلی کشور، تهیه بودجه سال آینده تمرکز کند و اسلواکی را به سمت انتخابات زودهنگام که در 30 سپتامبر تعیین شده است، هدایت کند.

دولت هگر حامی سرسخت اوکراین در مبارزه با تجاوز نظامی روسیه بود و تسلیحات مورد نیاز خود را به نیروهای مسلح اوکراین داد، مانند 13 جت جنگنده میگ 29 متعلق به دوران شوروی و سامانه دفاع هوایی اس-300.

برخی از رهبران کنونی اپوزیسیون، از جمله نخست وزیر سابق پوپولیست رابرت فیکو، با حمایت نظامی از اوکراین و تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه مخالف هستند.

بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، فیکو و حزب چپ‌گرای Smer-سوسیال دموکراسی او، گزینه‌های مورد علاقه برای پیروزی در انتخابات آینده هستند.

به گفتگو بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.


دیدگاهتان را بنویسید